Amatörernas afton

Oj oj, läser mängder av artiklar idag om detta valborgsfirande som är i antågande. Störst uppmärksamhet är det kring ungdomarnas supande. Ikväll kommer ett x antal tusen kids antagligen ha sin första fylla har jag förstått. Det är dags att skolas in i den svenska mentaliteten. Vi är ju inget sofistikerat folk när det kommer till drickande. Vi kan inte dricka två glas vin och vara nöjda med det. Nej, vi har mer inställning "Ända in i kaklet". Och med kaklet menar jag att det slutar med huvudet i toalettstolen. Att kidsen super har jag ingenting emot, de får göra som de vill, vi vuxna är ju inget direkt bra föredöme. Min lilla protestaktion blir helt enkelt att sitta inne ikväll, nykter med världens finaste tjej och kanske se någon film istället. För vem ger sig frivilligt ut på stan och mötas av horder med ungdomar som spyr, slåss, svär och spottar. Inte ens en brasa vill jag se, det har jag sett nog av under min uppväxt. Har tidigare rört vid ämnet men som sagt, jag är uppväxt i en strikt religiös familj. Varje valborg såg likadan ut. Vi deltog i valborgsfirandet som gick ut på att någon kör sjöng några låtar och sen höll någon slags lokal kändis ett tal samtidigt som brasan brann. Kvällen avslutades alltid med ett fyrverkeri som ackompanjerades av hackande tänder och stelfrusna tår. Allt under total nykterhet, På andra sidan viken däremot brukade ungdomarna supa till det och av tradition gick man dit och hälsade på sina aspackade vänner. I myndig ålder och efter att konverterat till flaskan har jag ändå aldrig riktigt kört något valborgsfirande värt amatörerna. Förra året söp jag mig aspackad på min balkong i sällskap med Frida och en BiB rosévin. Vaknade första maj klockan sex och gick asfull till jobbet. Annars är det lugnt på valborgssupande vad jag kan minnas (jag lägger in en brasklapp för att någon gång kan jag varit full, men inget att minnas). Minns att jag träffade min första kärlek en valborg för fem år sen, fortfarande under nyktra förhållanden. Det var väl efter att det tog slut som jag spårade ur, så mycket ont kan vi härleda till valborg.

Vad jag däremot förstår är att i studentstäder är valborg något speciellt. Lund och Uppsala verkar slåss om titeln bäst stad att fira valborg i. Då förstår ni att detta är en tävling som utkämpas av unga vuxna vars favoritplagg är sin studentoverall. Mitt hat till dessa "kårmuppar" är väl utbrett och jag tar därför avstånd från att åka till så kallade studentstäder. Låt kårmupparna sköta sitt och låt oss normalt funtade människor ha en lugn och stilla valborg. För imorgon är det första maj och då är det upp till kamp mot borgarna, oh ja. Hoppas ni alla får en trevlig valborg och om ni blir nerspydda av en fjortonårig tjej på nattbussen hem, kom inte och säg att jag inte varnade er, amatörer!

Kommentarer
Postat av: anton

Jag litar på att åsiktsmaskinen kommer ha en lång utläggning om varför Chelskij - Manure kommer bli den sämsta CL-finalen under 2000-talet. Helt enkelt för att Chelskij är ett penislag och united är ett kuklag (om ni visste hur det tar emot att skriva det). Jag skulle även uppskatta om ni tog upp det faktum att Lampard är en penisman (som har klivit fram i en enda stormatch i sitt liv, ikväll) och Stevie G är en kukman (som burit Pool på sina axlar sedan han tog över lagkaptens bindeln). Jämförelser mellan englands blivande lagkapten Terry (mannen som jublade över 9/11) och Stevie G (mannen som personifierar allt, för att inte säga det enda, som gör engelsk fotboll vacker. Lagkänsla, offervilja och, ursäkta utrycket, vinnarkuk. Blod, svett och tårar) är också välkomna. Vidare platsar även en diskussion om vem som är den bästa skådisen av Ronaldo och Drogba (för att citera Liverpool-legenden John "Aldo" Aldrige: "När min fru råkade komma åt tv:n när hon dammsög i onsdags, så ramlade Drogba") och vem av dom som först kommer få en straff i finalen.

Jag skulle inte heller klaga över en kritisk krönika om domarinsatserna i CL, den kan börja med Materazzis första gula kort, fortsätta med Hlebs uteblivna straff och avslutas med Riises självmål i 94+min efter högst tveksamma 4 minuters övertid och avslutas med skandalösa 1min övertid i förlängningen ikväll när lagen gjort tre byten ( obligatoriska 30sek per byte och tre mål obligatoriska 45sek per mål ).

Krönikan får gärna vara bitter och vinklad ur Liverpool-synvinkel då ni båda är pop/rock romantiker och borde passa på att hylla den stad som närt The Beatles och som innehar The Cavern Club där Rolling Stones gjorde sina första spelningar. För att inte nämna att LFC är englands mest framgångsrika lag och den inverkan fotbollen haft på stadens utveckling.

Fyfan, nu går jag och lägger mej. Inte besviken, bara stolt över fans som sjunger "You'll never walk alone" efter att John-Arne Riise gjort självmål i en Champions League semifinal.

2008-05-01 @ 00:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0