Det svenska folkhemmets byggarbetsplats

Sen skolan började igen så har livet mest kännts som en lång semester. Önskar därför att jag kunde säga något spännande, att jag hade ett budskap att ge er. Jag sitter och stirrar på Dn-intervjun med Martin Luuk. Den har jag klippt ut ur tidningen och satt fast på en anslagstavla bredvid datorn. "Akta er för narcissism" lyder rubriken.
Det känns som ett bra varningens ord. Intervjun är gjord i sammband med att Luuk givit ut en moralisk text som varnar för att syndafloden ska komma till stan om inte alla stockholmare blir mindre egocentriska.
Jädra nollåttor. Men jag älskar den här staden. Om inte annat för att det alltid verkar finnas ett alternativ till. Om än jag alltid köpte maten på Ica innan jag flyttade hit, och fortfarande gör det, så vet jag att jag kan gå bort till prixextra i stället. Jag behöver inte gå och käka på pizzeria Quatro, men jag gör det ändå.
 
Idag har Svarte-Petter redaktionen varit på det svenska folkhemmets byggarbetsplats. Ikea i Kunges kurva. Var nära på att komma i byxorna redan efter första rulltrappan. Ikea är nog en av världens allra bästa affärer. Man vet att man kan gå in där och inte behöva något men ändå gå ut kåkandes på en massa grejer. Vet egentligen bara tre till butiker som också funkar så. Och det är Ica, Apoteket och Systembolaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0