Lugnet

I skrivande stund sitter jag och tittar på en hund som i sin tur med stora ögon följer damssugarens framfart genom huset. Med den mening får jag in en rätt bra känsla över hur spännande min kväll ter sig. Inte för att jag är ute efter rajraj, dricka, knulla, knarkagrejen utan mera ett konstaterande. Är ändå rätt likgiltig över den här helgen och så även nästa. Jag behöver inte helgerna här i Värnamo, vi dricker öl, röker mycket, folk blir fulla och ska lösa all jordens orättvisor. Påminner mycket väl om hur det såg ut innan jag flyttade, trots att vi ska vara ett år äldre, ett år med erfarenheter om att lämna boet, trygga, tråkiga Värnamo. Så jag sitter gärna hemma med min laptop, läser några bloggar och tittar på olika saker. Funderar på om det ska bli sängdags inom en snar framtid, vi får se, känner mig inte så trött trots att arbetsdagarna oftast drar iväg över tolv timmar. Äro härdad, äro härdad så ett kärnvapenkrig ej rör mig i ryggen. Kan bada i stål, kan springa på eld, sova på spikar och hoppa från viadukten.

Tänker mycket på livet, det gör jag alltid, alldeles för ofta. Drömmer om lugnet, jag tror jag vet hur jag vill ha lugnet. Fast jag bara tror, vet gör jag inte då jag aldrig riktigt provat lugnet. Lugnet är en stuga, antingen vid en sjö eller ett hav, en stuga utan internet är det. Rinnande vatten och toalett för gärna ingå, men ingen kontakt med det globala nätet. Nej tack, nej tack, hellre ett par böcker, tidningar, god mat och en uppsättning med Bag-in-boxar. Gärna något trevligt sällskap, inte för många. Gärna en söt, ack så söt, flickvän. Helst så, en ack så söt flickvän. I annat fall, en vän som inte är för lång men gärna med skägg. Frågar mig bara om jag klarar av isolationen från allt. Jag hoppas jag kan, jag borde verkligen. Bara varva ner, varva ner. Mitt liv rusar fram i ständig autobahn. Senaste året har varit Sthlm-Gbg tur och retur, skola, tentor, supa, sova, röka, dricka kaffe, läsa DN och tillbaka till Småland med jobb, jobb, jobb och dricka. Snart är det Stockholm igen men jag känner ett behov av lugnet, jag hoppas det kommer snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0