En blogg på flykt

Som ni vet är den här bloggen Stockholmsbaserad. Men som av en slump befinner sig varken jag eller Simon i våran nuvarande hemstad. Nej, här sitter jag på en solivästkust, tre stenkast från havet och lyssnar på gräsklippare och fågelsång. Simon sitter på ett tåg ner mot Småland, vårat hatälskade Småland. Den lille sluge rackaren ska iväg på praktik. Inte vilken praktik som helst utan på den formidabla dagstidningen Smålandsposten (Smp). Där ska Simon utveckla sina journalistiska kunskaper samtdigt som han får se och lära hur det går till på en tidningsredaktion. Mitt enda bekymmer är väl att de som jobbar på Smp inte kommer hitta Simon. Han är en liten lurig jävel som ibland, helt utan förvarning, går och ställer sig under ett skrivbord. Sen står han där och väntar tills någon hittar honom. Som praktikant är han nog inte så eftersökt. Mitt tips är att de börjar leta efter honom när kaffet är slut och det måste börja bryggas nytt. Då kommer hela redaktionen krypa runt på alla fyra och leta efter Simon som står gömd bakom en blomkruka.

På tal om tidningar måste jag få tillåtas fundera lite. Hemma i Stockholm har vi en hög kvalité på våra morgontidningar, både DN och SvD är bra grejer. Om jag hade tid och råd skulle jag ha båda hemma. Men nu när jag är här utanför Göteborg och familjen jag bor hos prenumererar på Göteborgs-Posten. I vanliga fall ägnar jag 1-1,5 timme åt att läsa igenom DN. Men så slår jag upp GP och tänker sätta i mig nyheterna. Det tar mig en kvart att göra slut på den tidningen, notera, en kvart. Jag förstår inte varför det är såhär? Kommer det sig av att GP är en genuint tråkig tidning eller är jag för bortskämd med min DN. Fast jag kan väl förstå att jag inte har så stort intresse av att veta saker om lokala Göteborgspåhitt. Det är ju lite mer lokaltidning än DN, det är det ju. Kanske därför, jag vet inte. Jag borde ringa allas våran medieforskare, Kent Asp, och fråga om råd i den här frågan.

Ikväll ska det bli grillfest här i huset. Många av flickvännens kompisar är vegetarianer/veganer så något kött blir det inte. Vad kan man grilla för gott vegetariskt? Jossan, det här vet du, vet jag. Först ska vi bara åka en tur till Kungsbacka, köpa mat, alkohol och kanske en parfym till mig. Parfym, så spännande, jag får Café-vibbar i hela mig, iiiiiiiiih.

Kommentarer
Postat av: Jossan

åh vegetariskt grillat är gott! halloumi(ost), chilibollar, sojakorv, paprika (och typ massa fler grönaker) och framförallt marshmallows:) smaklig måltid på er

2008-05-03 @ 12:21:53
URL: http://cavalera.blogg.se
Postat av: karin

hahaha. simon under skrivbordet på redaktionen jag kan nästan se det framför mig. tror för övrigt att han kommer bli en stjärna på att koka kaffe. Förresten så är grönsakspaket i folie med massa grönsaker och kryddor i mkt gott. att rekomendera.

2008-05-03 @ 18:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0