Kvalité eller kvantitet?

Idag har jag haft en dag med en hel del häng på kultursidorna runt om på de fyra storas hemsidor. Framförallt är Aftonbladets nya ledarduo för deras kultursidor spännande. Har inte hunnit läsa så mycket (varför kommer sen), men när tiden kommer ska jag grotta ner mig ordentligt i deras utbud av artiklar. En snabb scrollning av utbudet fick mina ögon att fastna för den här artikeln. Där skrivet Mikael Nyberg om journalister med en utgångspunkt ur bland annat min käre lärare Kommun-Gunnars skrift, "Yrke på glid". Huvudtesen i den är som vanligt att journalister mer och mer sitter framför sin dator och redigerar text tagna från någon annan än att vara ute på fältet och göra det "ädla grävjobbet". Visst ser det tyvärr alldeles för ofta ut som texten säger, de som inte har råd eller lust får gratistidningarnas nyhetsfabrik. De som har råd och lust köper Financial Times där kvalitetsstämpeln sitter fast på pappret. På min skola finns det vissa grundfundament som är viktiga att veta. Vad som räknas till kvalité är DN, SvD, SVT och SR. Det är de stora medier som det ges mest tilltro till vad man kan läsa ut mellan raderna. Kvällstidningar behandlas mer styvmoderligt, reklam-tv och -radio likaså. Gratistidningarna är värre än toapapper. Ungefär så ligger det till. Som tur var finns det andra sätt att tillgodogöra sig god journalistik. Till exempel för oss fotbollsintresserade finns magasinet "Offside". Av min gode vän Simon fick jag en helårsprenumeration i födelsedagspresent. Det första numret dök upp i postlådan för några dagar sen. På grund av stress, tidsbrist och fylla har jag inte öppnat den förrens idag. När väl de första reklamsidorna var bortbläddrade satt jag fast, jag läste varenda ord, sög in allting. Läste ett tio sidor långt reportage om uttagningen av domarna inför EM och hur den svenska domarbasen arbetade, det var brilljant. Var läser man sådant i traditionell dagspress? Sådant finns inte att erbjudas så därför får vi ta nya vägar. Gänget bakom Offside har startat en ny tidning, "Filter". Tyvärr har jag inte läst den än, men imorgon ska jag låna den av Simon för att läsa. Om den är hälften så bra som Offside är det läge att teckna en prenumeration. Journalistik av sådan god kvalité måste premieras i ett medieklimat som mer och mer lutar åt att trycka ut så mycket nyheter med så lite resurser så möjligt. Kvalitén blir lidande och kvantiteten får ta över.

För att återknyta till artikeln jag länkar till ovan, har Kerstin Ekberg skrivit om var journalister bor. Det visar sig att tio procent av den svenska journalistkåren bor på Söder, hej och hå med att vara unik liksom. Nu känns det lite väl dumt att påstå att det är något nytt fenomen inom journalistkretsar. Genom åren har kåren alltid bestått av vit medelklass i innerstan, och jag erkänner att jag hemskt gärna får bo kvar här ett par år till.

/Sune

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0