Mera tjat om SVT

För en sisådär tolv dagar sen skrev jag ett litet inlägg om SVT efter inspiration från en artikel i DN Debatt. Dagarna efteråt har debatten, mestadels på DN Debatt det med. Kent Asp, respekterad medieforskare på GU, skrev om förändringarna i programutbudet på SVT med utgångspunkt från hans egna mätningar och resultat. Sen har vi bjudits av utspel från SVT-chefen Eva Hamilton själv, Eric Fichtelius (Figge) och någon programdirektör från SVT. En jävla soppa helt enkelt bjuds vi på, ett drama som spelar upp sig mitt framför ögonen. Vill ni ha en mer övergripande insikt i ämnet så läs Carl Otto Werkelids kommentar i Svenskan. Han sammanfattar rätt bra vad som hänt och har väl vissa åsikter om vad som bör göras. Jag mår fortfarande dåligt när jag läser att Hamilton vill göra ettan till en ny "Fyra", en konkurrent till den värsta sortens kanal. Det tål att upprepas, men SVT:s unika ställning och kompetens borde riktas åt ett annat håll än att göra "bred och underhållande" tv. Jag må vara en man som gillar det lite smalare men bred underhållning har vi redan i mängder, vad vi minst behöver är ännu mer. Så jag uppmanar återigen SVT:s ledning att åka hem, fundera om och besluta rätt. Tidsfördriv finns det redan för mycket av, ge oss djupet istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0