Stress

Ja, inte "stress" i ordets bemärkelse utan i Justice-låten "Stress" vars video har blivit vida omtalat. Till och med så pass stort att DN idag kör en helsida om debatten kring den. Johan Wirfält skriver här, så gör eran hemläxa och läs den texten först. När ni så gjort det tar ni och tittar här



Sen tycker jag att ni tar er en ordentlig funderare över om det är bra eller dåligt. Är det en skildring av verklighetens Paris? Eller är det bara smygrasistiskt och Justice-pojkarna med regissörs egna våldsfantasier? Så nu gnuggar ni geniknölarna så tar vi en diskussion sen, okej?

Kommentarer
Postat av: perry

Jag tror att det är en skildring av hur den franska motsvarigheten till Svenssons upplever kidsen i franska förorter.

Hoppas jag iaf.

2008-05-13 @ 17:28:39
Postat av: Simon

Ja, det känns som om hade the Knife gjort samma video i Sverige så hade juggarna osat runt i miljonprojektets Husby. Fast de skulle nog falla på att svenska poliser ser ut som Kling & Klang med sina ollon-mössor.



Ironin i att muslimska ungdomar från nordafrika har stora kors på ryggen undgår ingen va?

2008-05-13 @ 20:06:57
URL: http://svartepetter.com
Postat av: Ida

det är bara en fruktansvärt tråkig video

2008-05-13 @ 20:41:49
URL: http://thereisaparty.blogg.se/
Postat av: Perry

Haha.

Mitt föregående inlägg skrevs under lättare fylla och jag orkade inte läsa krönikan Johan Whatever skrivit så jag hoppas att min tolkning inte var en uppenbar tårta-på-tårta så att säga.



Jag tycker det är en intressant video, våldromantiken lurar under ytan (eller är det kanske bara hos mej, en medelklass Svensson som alltid romantiserat det jävligt oromantiska utanförskapet?) men det som framför allt sticker i ögonen är det oprovocerade våldet och ilskan. Samma ilska som man hittar hos rotlösa och utstötta ungdomar i fattiga förorter världen runt.

Jag tror att videon är en kommentar till problemen som finns i Frankrike (och världen runt, vi har bara besparats problematiken i Europa längre än i tex USA) där fattiga invandrarungdomar distanseras från samhället och sedan skandaliseras (är det ett ord) i pressen.



Kort sagt tror jag videon handlar om att samhället/staten inte tar sitt ansvar och skapar ett utanförskap med gängmentalitet och sedan skyller problemen på människorna man själva format genom segregering. Kameramannen/filmaren tror jag representerar sensationshysteriken som existerar i media. Media som ofta ställer sig mitt emellan parterna och gärna vill se underdogens aggressiva sidor men inte bryr sig om deras problem, för att sedan rapportera om hur staten gör sitt bästa för alla.



Det blev nog en pretto analys av en amatör men vafan.

2008-05-13 @ 21:02:03
Postat av: Sune

Troligen tror jag att det mest rör sig om ett jävligt väl iscensatt pr-trick. Men det föringar på inget sätt den debatt om våld bland ungdomar som finns. I Sverige slår ungdomar ihjäl varandra mitt inne i Stockholm, så jag betvivlar inte att liknande företeelser sker i Paris. Men som du säger Perry, vi vanliga Svenssons har förstås ingen aning om vad de utstötta i samhället tycker och det närmaste deras livsförhållanden vi kommer är genom populärkultur.



Men att som franska poliser rasar över att förbjuda videon är helt fel. Istället borde en rannsakan ske och Sarkozy med kompani ta sig en funderare över att (notera Reinfeldt-uttrycket) "minska utanförskapet". Så där har vi nog ganska lika uppfattningar, du och jag. Men i Frankrike vill de nog inte se sanningen i vitögat.



Ännu mer läsning finns på Aftonbladet.

2008-05-13 @ 21:59:19
URL: http://svartepetter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0