Tack Jossan!

Min fina vän Josefine, som tyvärr inte längre är med oss i Stockholm, har för mycket fritid och skriver ett trevligt inlägg om Feminism -08. Klokt tänkt och så. Själv betar jag av några modebloggar om dagen, mer om det en annan gång, jag är ju ihop med en modebloggerska. Så lite koll måste man ha på modebloggsskrået. Men mest spännande var det här inlägget som Jossan länkade till. Jag läser och blir förstummad, ska jag skratta eller gråta? Jag tror mest att jag ska gråta faktiskt. Den bloggen läses av 70 000 i veckan, enligt Bloggportalen (räkna med att siffrorna inte stämmer). Sådana inlägg gör mig mörkrädd, det ger mig kalla kårar över hela ryggen. Var börjar man med att argumentera emot ett inlägg som detta? Ska nog lägga mig under en filt och hoppas på bättre tider. Vi hade en lång fyllediskussion kring invandring förra onsdagen. Kontentan var att det är segregationen som leder till problem. Jag har läst att Gnosjö är den kommun som är bäst på att integrera invandrare i hela Sverige. Jag är inte förvånad över detta. I Gnosjö finns det jobb, det finns arbetsgivare som ger jobb till invandrare. Där har vi a och o i en god integrationspolitik. Ett arbete ger både pengar och en chans att träffa på andra folkgrupper än sin egen. I invandringstäta områden där många invandrare går arbetslösa och går på bidrag blir det givetvis svårare att integreras i det svenska samhället. Där får man umgås med folk som har liknande problem och jag förstår ifall de tycker det är hopplöst. Och den hopplösheten skapar lätt problem, folk tar till andra metoder för att skaffa pengar, brott är säkert vanligt förekommande. Samtidigt kan jag förstå att invandrare och flyktingar bosätter sig i dessa områden. Där har de möjligen släkt, vänner eller åtminstonde folk som är i en liknande situation. Just här börjar problemen tycker jag. För att bli en del av det svenska samhället är som sagt jobb, a och o. Och tyvärr lyser ofta jobben med sin frånvaro i de områden dit många invandrare flyttar. Här måste någon rycka ut, sen om det ska vara staten eller invandrarna själva är upp till någon annan. Men bäst vore att de flyttar till ett ställe där jobb faktiskt finns. När väl man blivit av med sitt bidragsberoende tror jag att mycket kan lösa sig självt. Att invandrare är dåligt för Sverige, det är bara bullshit. Utan dem hade inte Sverige varit ett så framgångsrikt land som vi faktiskt kan kalla oss. Det var tack vare invandringen på 60- och 70-talet som vi fick tillräckligt med arbetskraft för att kunna driva alla fabriker.

Kontentan av mitt svammel blir att våra kära politiker måste börja integrera invandrarna i samhället, inte segregera. Hur det ska gå till har jag inte riktigt klart för mig, men så småningom kommer det. Tror inte det skulle funka att bussa alla till Gnosjö, men någonstans borde folk börja snegla åt det hållet. Jag vet personligen att ifall jag någon gång har ett eget företag skulle jag inte tveka på att anställa en invandrare, alla ska få en chans, spelar ingen roll om du heter Jan eller Ahmed. Och jag har i mitt tidigare jobb stött på invandrare, en del kunde vara rätt otrevliga ibland men jag lärde mig ett bra knep och det funkade rätt bra. Det gick ut på att bara vara schysst mot dem, inte vara otrevlig. Jag minns att de efter ett tag brukade stanna och snacka lite skit med mig istället. När de kom hälsade de alltid och ja, så var det problemet ur världen. Om folk bara kunde ha lite respekt för varandra istället för fördomar. Jag är ingen ängel, men jag försöker så gott jag kan istället för att rösta på Sverigedemokraterna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0