Schlaget vid Waterloo

Allvarligt talat? Låt mig rada upp det jag ser personligt som de för- och nackdelar Sverige har:

Fördelar:
  • Stort socialt skyddsnät
  • Välfärdssamhället
  • Bra och seriösa tidningar
  • Snygga människor
  • Bra musik
  • En riksdag utan extrema partier, både på höger- och vänsterfronten
Nackdelar:
  • Världens högsta skattetak
  • TV4
  • Kungahuset
  • Vädret
  • Ängsligheten
  • Schlagern
Det är den sista punkten som är mest aktuell i dag. Kom igen. Eurovision song contest, what's the deal?
Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men alla Schlager-låtarna handlar om att vara Celine Dion och stå längst fram i fören på Titanic när refrängen kommer in och Krishti ropar "Hallelujah". Varenda låt. Sen ska lilla Sverige åka iväg på stora Europa-mästerskapen och nostalgiskt drömma om att vinna ett Waterloo-schlag.

Efter splittringen av forna Jugoslavien så har öst tagit över Eurovision och vinner varje år. Det är också något seriösa länder som England redan insett och nu slutat bry sig om trummaskins-upphottade barnvisor.
Ok, det här är väl lite som att sparka in öppna ladugårdsdörrar, jag vet. Det är bara tröttsamt att år efter år dras in i jönseriet igen.

Vad många inte vill se och inte vill erkänna är att Sveriges största musikevengemang sakta men säkert har tagits över av en högst odemokratisk junta. Juntans diktator Christer Björkman har tillsammans med sina partikamrater Thomas G:son och Bobby Ljunggren lurat av miljoner från både dina och mina licens-pengar för att kunna använda artister som marionettdockor i deras interna melodifestival, precis som en militärjunta i Asien har hela Burma som lekplats.

Däremot har jag ett förslag som skulle göra Eurovision betydligt mer spännande. Erkänn Palestina som en stat i Eurovision och låt palestinierna ställa upp med ett bidrag också. Kan gissa på att det hade tagit hus i helvete i Israel. Men å andra sidan: Israel ligger såvitt jag vet inte i Europa, vilket jag skulle säga är ett grundkriterium för att ställa upp i Eurovision.

/Simon

Kommentarer
Postat av: Tobias

Nu blir jag lite besviken på dig ;). Grundkriteriet för att få ställa upp i eurovision är att man är medlem av europeiska tvhandelsavtalet. Där ingår förutom länderna i Europa, Israel, Azerbadjan, Armenien och Georgien (som alla tävlade i år) även till exempel Marocko och Jordanien som enligt legenden ska ha deltagit för många år sedan.

Sen tycker jag ju att det är en kul tävling men det är ju en annan fråga :)

2008-05-26 @ 12:16:36
URL: http://tobbs.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0