Måndagsfunderingar

En lättnadens suck går som ett sus genom lägenheten. Måndagen, den första dagen på min sista vecka här i Stockholm, börjar närma sig sitt slut. En lång och seg dag kan jag säga att det varit. Inte mycket vila och ro blev det. Började med att åka till skolan och vara där klockan nio för att tillbringa nästan fem timmar tittandes på en dataskärm. Har sysslat med lite basic layout och det gick väl rätt smooth hela tiden tycker jag. Skönt att bocka av det på min lista som blir längre och längre för var dag över saker som ska ordnas innan jag kan gå på "sommarlov". Resten av dagen har jag tillbringat i soffan, dels med att läsa ut Offside och för att övergå till en orgie i tv-tittande. En fotbollsmatch som inte såg helt lovande ut med tanke på det EM som snart sparkas igång. Som tur var kom Simon hit så vi kunde dra skämt om Sidleds-Danne och en massa annan strunt som bara vi förstår oss på.
När matchen äntligen var slut, sömnpillervarning, så var det kanalbyte för ett High Chaparall som inte riktigt blev vad vi förväntat oss. Vi hade hört att det var Mike Tyson som skulle intervjuas blev vi eld och lågor. Verkligen en perfekt man för det formatet vilket skrivade upp våra förväntningar. Dessa förväntningar spolades rakt ner i toaletten när vi efter några minuter inser att Mike inte var speciellt väl förberedd för Filip & Fredriks lite uppsluppna små idéer. Istället var det en Mike som mest såg ut att vilja sova och programmet blev av samma karaktär. De gjorde ett rätt misslyckat försök med att göra ett program som egentligen borde lagts på is, men jag gissar att de tänkte att "nu jävlar har vi varit med Mike Tyson, vi måste göra något utav det här". När de börjar tänka i de banorna borde någon dragit i nödbromsen. Till min stora lycka bjöd femman på en kompensation direkt efter med ett avsnitt Seinfeld. Där kan vi prata om ett program som alltid levererar. Nej, jag tycker att Filip & Fredrik borde ta ett break nu, samla kraft och tänka om. Deras format börjar kännas lite väl tjatiga och jag önskar att de tar en lång semester och kommer tillbaka med nya tag om något år, eller lämnar över till yngre förmågor. Eller, svensk humorelit (om man nu kan säga elit), kanske inte håller högsta kvalité. Av erfarenhet brukar allt som den så kallade humoreliten dra ihop bli något krystat bjäbb med en intention av att vara "roligt", men slutar allt som oftast att de sitter med Svarte-Petter och är på långa vägar inte ens i närheten av att vara roliga.

Nåväl, nog om tv-tittandet. Väljer att knyta an till ordet "sommarlov" jag droppade innan i den här texten. Börjar så smått med att smida planer för sommaren och vad jag ska ägna den åt. En sak har jag redan bestämt mig för och det är att läsa mer. Böcker, tidningar, magasin, you name it. Enda sättet till bildning är via skriften, som herren en gång sade. Nog med att sitta och vänta på att bloggar ska uppdateras. Nej, jag ska minska tiden vid datorn och börja läsa mer, jag känner redan ett enormt sug efter att få läsa. Simon ställer alltid upp och lånade ut första numret av Filter (det andra kommer imorgon) och Too Fast For Love av Jonas Inde och Martin Kellerman. Så de närmsta dagarna är uppbokade med läsning och en revidering av en tidigare skriven artikel.
Min andra tankar inför sommaren är vilken musik som ska ackompanjera sommarens läsning. Tankebanorna har seglat över allt från hiphop via ghettotech till folktronica. Rotar ett varv extra och kommer på att sommarens musik får bli yacht-rock. Visserligen såg yachtrocken sin storhetsperiod under 2006, men ibland är det skönt att faktiskt få vara hopplöst efter. Börjar bli måttligt trött på att försöka följa de senaste skivsläppen och jada jada med allt som har med ny musik att göra. Jag gör väl bäst i att konsultera en expert i frågan över vilka band som står för den bästa yacht-rocken, funderar på att ta en runda ner till Pet Sounds och fråga Peter om lite tips.

Ikväll är min flickvän på bal. Givetvis är jag grymt nyfiken på hur hon ser ut. Jag kan inte tänka mig något annat än att hon ser alldeles formidabelt vacker ut. Hoppas innerligen att någon förevigar kvällen med en kamera så jag får ta en liten del av hur det såg ut. Ni förstår alla att jag hellre hade varit där än att sitta här och plita efter midnatt. Tänker att det bara är mindre än åtta dagar tills jag får återse den vackraste flickan på jorden. Jag har, trots sällskap dygnet runt i helgen, saknat henne något fruktansvärt, särskilt på morgnarna när jag vaknar ensam uppe i min stora säng och bara vill ha henne bredvid så jag får hålla om henne.

Till vännerna i Värnamo då. Hur ser det ut vid studenthelgen för allihopa. Ett önskemål stämplat innanför tullarna gör gällande att vi syr ihop någon grandios fest på lördagen efter studenten (den 14 juni). Hade varit trevligt med en liten reunion plus att det vore skönt att slippa Harrys. För, som jag sagt till några, jag har bestämt att bojkotta Harrys och krogmonoplets Värnamo under helgen. Helt enkelt ska jag klara av att inte sätta min fot på Harrys under ett helt år. Harrys, eller djävulens påfund som jag hellre kallar det, är inte värt att besökas. Jag och Simon är slående överrens om att man lika gärna kan gå till Prostsjön och slänga 200 kronor i sjön som att gå till Harrys, är det inte sant så säg?

Kommentarer
Postat av: becka

nä för fan inget harrys för oss den 14, men jag tror niklas ska ha 20-årskalas då! värsta festen! sune kom hem i helgen! blir 27 grader på lördag: öl i åbroparken går ju alltid hem!

2008-05-27 @ 08:21:45
Postat av: perry

Jag tyckte nog dom gjorde det bästa av situationen, vad gick Tyson på egentligen? Han såg ju helt flöddrad ut.

2008-05-27 @ 10:58:46
URL: http://svanarydsfinaste.blogg.se/
Postat av: Sune

Becka: Najs, med fest där ja. Tyvärr har jag varken råd eller möjlighet att komma hem i helgen, ska ta farväl av Stockholm var tanken.



Perry: Jag antar att Tyson går på en kraftig dos antidepp och annat gott. Antagligen tar han sig en pillercoctail på morgonen, en till lunch, en till middag och en sängfösarcoctail. Men, visst gjorde de så gott de kunde. Tyvärr borde de skrotat idén istället för att plåstra ihop ett nödprogram med Arne Hegerfors liksom.

2008-05-27 @ 12:10:22
URL: http://svartepetter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0