Tacka vet jag organiserad brottslighet

I dag har det varit en dag i sofflockets tecken. Jag började vilodagen med att läsa ut Snabba Cash. Jag fattar varför så många pratar och refererar till den. Trots allt är det en bra kriminalroman. Språket var väl lite sådär kanske, men äh. Det var lätt att läsa och det är, enligt mig, det viktigaste i en text.

Sen vet vi ju alla att det inte är psykopater, våldtäktsmän och seriemördare som är de mest intressanta bovarna. Det finns en anledning till att det också är de tre grupperna som står lägst i rang i landets fängelser. Tacka vet jag organiserad brottslighet. Bovarna som man själv älskar är de som gör det for the love of money. Och för pengar är vi allihopa beredda att göra väldigt mycket, att mäta lycka går till stor del ut på att ha en tjock plånbok. Därför ligger vi allihop betydligt närmre Jorge i Snabba Cash än vad vi gör med Åke Edwardssons våldtäktsmän.

I svenska dramer är det oftast dessa enskilda psykopatfall som bjuds på i underhållningen. Hoppas det kommer fler svenska kriminaldramor i framtiden med vår egna maffior som Brödraskapet Wolfpack, Hell's Angels, Bandidos och Fucked for Life i huvudrollerna. Det som gjorde historien ännu mer konkret och närvarande var att den utspelar sig runt om på olika ställen i Stockholm. Hagagatan där jag bor på nämndes på ett ställe när Jorge tänkte igenom alternativa flyktplaner om en kokainaffär skulle slå fel. Under veckan som kommer nu ska jag läsa Tony Parsons Familjeaffärer och nya numret av Filter.

/Simon i murrig kulturkofta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0