Vad fan sysslar ni med?

Sover länge idag, ligger kvar och drar mig sängen. Njuter av att solen skickar små strålar genom persiennerna samtidigt som jag långsamt vaknar till liv. Går upp och slår upp DN, fastnar på Debatt-sidan där journalistlärarna och kurslitteraturförfattarna Lars Nord och Håkan Hvitfelt skriver om SVT:s framtid. Det är en skrämmande bild de målar upp och kaffet mitt sätter sig nästan i vrångstrupen. Ett SVT som sparar in och ska göra nya satsningar. I deras nya linje ska SVT24 bli en repriskanal och Kunskapskanalen läggs ner. Ettan kommer bli den breda kanalen med satsningar på påkostade underhållingsprogram medan tvåan blir den smalare kanalen med mera inköpt material för att kunna fördela mer pengar till publikfrieriet på ettan. Här slår det bakåt i mitt tankesystem. Här har vi ett public service-företag som med pengar jag betalar för att driva som ska konkurrera med de kommersiella kanalerna. SVT har inga annonsörer att blidka och inga krav på sig att ha högst tittarsiffror. Istället ska SVT sända ett innehåll som markant skiljer sig från dagens kommersiella kanaler. För ärligt talat, hur roligt är programinnehållet i de kommersiella kanalernas utbud? För en elitist som jag absolut det tråkigaste som finns. Det finns inget djup, ingen analys. Bara program som ska locka en bred massa med meningslöst innehåll för att på så sätt få fler annonsörer. Då frågar jag mig, varför i hela friden ska SVT gå samma väg? Jag ser inget behov av att vi behöver ett mer likriktat utbud i tv-etern än vad det redan är.

Istället drömmer jag om att SVT vågar ta ett steg åt det motsatta hållet. Mindre underhållning och mer smal, djupgående och berättande television. När de ändå har resurserna kan de försöka utbilda och informera de svenska invånarna istället för att fördumma oss. Vill SVT tjäna pengar så sälj ut hela Melodifestivalen till den högst bjudande kommersiella kanalen. Jag vill inte spekulera i hur mycket cash de skulle få men Melodifestialen är det program med flest tittare i Sverige så summan skulle vara rätt saftig. Sen ser jag gärna att de satsar lite mer nytänkande i sina dramaserier. Nu var det längesedan SVT producerade en dramaserie jag faktiskt vill se. Det finns så mycket jag vill göra med SVT så att jag önskar att jag någon gång får bli vd på företaget, om nu inte moderaterna lägger ner alltihopa innan det är försent. Men jag antar att det här är en debatt som kommer fortgå och sista spiken är inte slagen. Men som sagt, jag hoppas SVT snart inser sin styrka och det är inte i de breda formaten utan i de smala, nischade formaten som ingen annan vill ta i med tång. Släng ett öga på TV8 vetja, de vågar satsa smalt och analt. Sådant uppskattar vi på Svarte-Petter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0