Tar du inte i hand med ledarredaktionen får du inget förtroende

I dagens ledare i DN skriver ledarredaktionen om religionsfrihet och att man ska respektera människor och deras religionsutövning. Det var bra och intressant skrivet. Förutom slutet som jag fann lite konstigt.

"...detta med att vägra hälsa genom att ta i hand. Inget lagbrott och säkert något som kan fungera om man lever hela sitt liv i en radikalmuslimsk kontext. Men onekligen en svårighet, för att inte säga omöjlighet, om man vill arbeta som jurist, tandsköterska, läkare eller reporter i majoritetssamhället."

 
Vilket DN hävdar att det är helt omöjligt för säg en muslimsk bokstavstroende kvinna att arbeta med något av dessa yrken. Detta för att man inte kan skaka hand med människor. Oavsett om jag tycker det är fel eller inte att en religion förbjuder någon att skaka hand så tycker jag inte att det per automatik inte går att bli en bra jurist eller reporter. Tandsköterska och läkare förstår jag att det blir en direkt omöjlighet eftersom det är yrken där man arbetar med händerna. Men nog måste man, precis som ledaren säger innan, ha respekt inför andra religioner och inte tycka att en jurist inte är förtroendeingivande nog på grund av att de inte kan skaka hand. Det måste ändå vara kunnande och yrkesvana som avgör förtroendet, vad är det annars för fördomar som kommer fram?

/Simon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0