Alla ska med (vare sig de vill eller inte)

Absolut. Det går alldeles utmärkt att ryta till, Sune. Efter tre minuter Mix Megapol förlorar jag hoppet om privata aktörer i etern. Varför det bara är radion som är så genomusel vet jag inte riktigt? Det borde gå att producera lika spännande och kul radio som P1 och P3. Radio är trots allt tokbilligt att producera.

För att poängtera och understrycka själva problemet: Hela betalningssystemet är helt felkonstruerat. TV-licensen betalades av rätt personer under 1900-talet då alla som tittade på TV och lyssnade på radio också var EXAKT samma människor som ägde den fysiska maskinen för ändamålet.
Sen hände något. Internet kom.
Och vips! så var en avgift på att äga en TV helt irrelevant. För idag kan alla få nytta av public service som har en bredbandsanslutning. Som jag ser det finns två möjligheter här:
1. Bredda till att alla internetanslutna hushåll också blir betalningsskyldiga, eller
2. Inse att i princip varenda medborgare har en TV eller en bredbandsanslutning. För att ta betalt av alla medborgare finns det redan ett skitbra system. Skatt kallas det.

/Simon

Kommentarer
Postat av: Killer Mike

Jag har ingen moral, jag har knappt några åsikter heller längre. Jag trivs rätt bra med det för man slipper alla konfrontationer om man inte har några åsikter och har man ingen moral kan man göra dumma saker och försvara sig med att man inte bryr sig. Bättre att stämpla sig själv som idiot än att någon annan gör det. Jag betalar inte tv-avgiften, jag köper inte filmer, jag köper stöldgods för halva priset och jag äger förmodligen bara en femtedel av mina 30gb musik på skiva. Lite five-finger discount lär ju knappast välta systemet.

2008-10-22 @ 18:41:27
Postat av: annika

men neej!! inte licens med skatten simon!

hur blir det då när budgetförhandlingarna står för dörren? vågar journalisterna trycka politikerna mot väggen och hårdmangla dom eller mjuknar journalisterna för att inte bidraget till dem ska få sig en törn?

skilj på public service och politiken!

jag förstår problemet med internet, men det är nått helt annat..

2008-10-23 @ 14:27:07
Postat av: Simon

Helt oberoende journalistik finns inte. Däremot en mångfasetterad och subjektiv.

Utan det politiska beslutet om presstöd skulle aldrig landsortstidningar och även stora tidningar som Svenska Dagbladet överleva.



Politiken måste in eftersom det bara är politiker som kan stifta lagar. Däremot inte sagt att public service ska vara en myndighet. Det ska inte finnas något ministerstyre i stiftelserna SR, UR eller SVT. Precis som att Anders Borg inte på något sätt kan styra den oberoende svenska riksbanken och Stefan Ingves.

2008-10-23 @ 14:44:08
URL: http://svartepetter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0