Lagar lika moderna som en påvebulla



För några dagar sedan avslutade jag en livslång relation. Ett kort telefonsamtal och sen gick vi skilda vägar. Jag tog beslutet att skiljas under en kort lunch, svårare än så var det inte.
Under måltiden satte jag igång min TV för att om inte bli underhållen så i alla fall bildad. Zappade igenom mina tre kanaler.
Kanal 1: Programtablån.
Kanal 2: Riksdagsdebatt.
Tv4: Bingo.
Detta var första gången på en vecka som jag tittade på TV. Maten tog tio minuter att äta upp. Efter lunchen stängde jag av riksdagsdebatten. Sen räknade jag på vad mina tio minuter TV-tittande i veckan kostade mig.
Public Service-avgiften ligger på 2032 kronor per år. Delat på 51 veckor ger det en kostnad på 40 kronor per vecka. För dessa 40 kronor fick jag se en miljöpartist debattera om att höja bensinpriset framför tre sovande riksdagsmän.

Det första jag gjorde efter denna kalkylen var att ringa Radiotjänst och göra slut. Radio och TV i allmänhetens tjänst fick ut mer av mig än vad jag fick av dem. Som konsument så tyckte jag inte att den tjänst jag betalade för riktigt var värt pengarna. Istället gick jag helt lagligt och gratis in på SVT:s hemsida och såg Rapport. Detta utan att jag behövde passa bestämda tider i tablån.

Tekniken har sprungit om lagstiftningen flera gånger om.
Ett exempel är att ingen längre behöver vänta ett år på att de nya serierna från USA visas i Sverige. Genom nedladdning går det att få tag på varje avsnitt minuten efter att de har sänts på andra sidan Atlanten. Helt olagligt förstås. Det gör oss inte till brottslingar, det finns bara inga alternativ.

Ur lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst:
”2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.”

Ett annat exempel är att detta är kanske den enda lagen i svensk lagstiftning som inte efterföljs. Idag har alla TV-kanaler värda namnet en bra hemsida där de lägger upp hela program. I Sverige så var SR och SVT de första kanalerna där man kunde få tag på program på webben, som podcasts och även i mobilen. Senare följde även de privata mediehusen efter. Genom denna innovation så har SVT och SR samtidigt indirekt visat regeringen att public service-avgiften borde vara teknikneutral. Nya idéer har gjort våra lagar lika moderna som en påvebulla.
Det bästa vore om avgiften slopades helt, Radiotjänsts pejlare fick sparken och att det i stället togs ut en public service-skatt. För varför ska du betala för att se på TV när du kan göra det gratis på webben eller i mobilen?
Numret till Radiotjänst är 0771-91 00 04. Öppet vardagar nio- fem. Ring och säg upp din licens redan idag.

/Simon

Kommentarer
Postat av: Dennis

Heil _/

2008-10-21 @ 21:58:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0