Reportagets ABC

Är mitt uppe i ett tentaplugg. Håller just nu på och läser ett häfte med
sammanställda reportage och handböcker i reportageskrivning. Det som fick mig att skratta högt var en text av Anders Sundelin som heter "Reportagets ABC"
Där räknas alla alfabetets bokstäver upp med ett tips som börjar på respektive bokstav. Jag läser igenom hela texten, här med lite glimtar ur resan:

Att definera reportaget låter sig inte göras lätt.
Bordelmamman Rosina Townsend kan ha varit historiens första intervjuoffer.
Capote skrev sin historia om det brutala mordet på..
...
Minnet är subjektivt. När en människa minns och berättar skapar hon.
När reportern inte är där?
...
Runt omkring oss, alldeles i närheten, finns historier som inte berättats tidigare.
Stryk! Stryk! Stryk! August Strindberg gav rådet till blivande författare.

Det var en helt ok läsning faktiskt, men ingen page-turner. En ren, saklig text utan några värderingar. Trodde jag tills jag kom till den sista bokstaven.

Överraska läsaren. Det får inte vara som i kyrkan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0