Pressen skrämmer mig inte

Idag är det söndag och dagen efter stormen. Vaknade runt tiotiden av väckarklockan. För att fatta ett beslut om vad jag skulle göra fick jag kalla in ett morgonmöte med både hjärnan och kroppen. Lyssnade tålmodigt på båda sidors argument på vad jag skulle göra. Hjärnan framanade att det bästa vore att resa sig upp och brygga kaffe för att sen börja researcha kring svenska utskänkningstillstånd. Kroppen var mer rabiat, själens republikan, och skrek för det mesta att den inte orkade öppna ögonen ens. Efter en överläggning kom jag fram till att ge kroppen rätt och sov vidare i två timmar.
Runt tolv reste jag mig upp med en sprängande huvudvärk. Vandrade nerför loftsängens stege, klev över högar av disk och kläder. Minns att jag tänkte: "Det var inte så sent igår. Kom hem vid halv ett redan"
Vi var ett fint gäng igår. Både jag, Sune och Dragan körde stenhårt. Det var mycket skräpmat och ännu mer kaffe.
Både Jossan och Sthlms-Kenny ringde och undrade om vi inte skulle hitta på något. Vi fick tacka nej. Vi hade ett större kall.

Läste ut "Byt Namn! och andra sätt att lyckas som journalist" innan. Kommer med en längre recension senare när Sune också har läst den. En av författarna, Anders Rydell, berättade om sin väg in i journalistiken. Han beskrev att under hans tid som redaktör på Bon var det standard med 70 timmars arbetsveckor. Claes De Faire berättar för Värnamos store journalist Richard Slätt receptet för att lyckas i mediebranschen:

"Vill du in i den här branschen, följ då dessa regler:
1. Jobba som en idiot.
2. Nu har alla gått hem. Fortsätt jobba som en idiot.
3. Nu kan du gå hem.
4. Titta inte på ditt saldo 25:e första åren.
5. Räkna för i helvete inte ut en timlön de första åren.
6. Jobba som en idiot innan resten av folket kommer till jobbet. "

Citat ur http://rattochslatt.blogspot.com

Såna här saker avskräckte mig först innan jag sökte till JMM förra hösten. Hur kan någon palla ett sånt arbete utan att braka rätt in i väggen?
Sen tog jag morgonkaffet för att jaga bort huvudvärken. Då kom jag på att igår var det lördag och inventering på jobbet och att jag jobbade från 7 på morgonen till midnatt. Tja, det kommer bli ett nöje att jobba som en idiot då jag tycker att journalistik är mer intressant är logistik.

/Simon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0