En junkie som jag

Jag är en junkie, jag erkänner det härmed. Jag trodde att sommarens rehabvistelse i Småland med taskig bredbandsuppkoppling och alldeles för mycket jobb, supa och hänga skulle få mig på fötter igen. Men efter tre veckor i huvudstaden börjar gamla mönster och fotspår visa sig i mitt beteende igen. Fundamentala saker som ordentlig sömn och en hyfsat regelbunden tidsrytm får stå tillbaka i min jakt på nya jakter efter kickar. Ett exempel ur mitt liv som junkie. Klockan är elva på kvällen, rätt lagom tid att gå och lägga sig. Tittar in i Finder-fönstret på datorn, ser att jag har tre avsnitt kvar av en säsong. Snabb huvudräkning, det tar tre timmar med någon rökpaus eller två. I säng vid två om jag fullföljer projektet. Helt okej deal säger junkiehjärnan, den vanliga hjärnan säger max ett avsnitt. Som vanligt segrade junkiehjärnan och datorn fälldes igen vid cirka 02.00 inatt. Vad jag tittade på? Första säsongen av Showtimes 1500-talsepos om Kung Henrik VIII, en man som påminner mig om andra, mer moderna, män jag sett i tv-serier. Fast i första säsongen har han inte ballat, inte avrättat en massa människor. Han sysslar mer med att kopulera med drottningens assistenter, slänga saker omkring sig, få utbrott stup i kvarten, kärar ner sig i en av drottningens assistenter och kämpar hårt för att få skiljsmässa från sin fru. Runtomkring kungen är det som vanligt konspirationer till höger och vänster, men jag gillart och efter tentan kommer andra säsongen hem skulle jag tro.

För att få en liten inblick i mitt beroende kommer en liten lista över vilka tv-serier jag såg under föregående läsår:

The Wire (fem säsonger)
Six Feet Under (fem säsonger)
Dexter (två säsonger)
The Shield (två säsonger)
Big Love (två säsonger)
Californication (en säsong)
Sopranos (en säsong)
Tell Me You Love Me (en säsong)
Curb Your Enthusiasm (en säsong)
Gossip Girl (en säsong)

Kanske någon mer som jag inte riktigt kommer ihåg, det var ändå rätt många där. För övrigt skriver äntligen Weird Science om Entourage, tre dagar försent. Borde kontakta Kjell och diskutera det här.

/Sune

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0