En nykter lördagsmorgon

När varken ekonomin eller lusten till att gå ut en fredagkväll och bränna pengar på lust, dekadens och dricka finns. Då är jag extra tacksam när väckarklockan ringer klockan 10.00 på lördagen. Istället för symptom som uttorkad mun, huvudvärk och illamående möts jag bara av en liten lätt suckan över att gå upp. Väl uppe med morgonrocken på och med en hyfsat stadig frukost samt en kopp kaffe med en cigg till i blodomloppet känns livet förvånansvärt underbart. Plockar in Dagens Nyheter och sätter mig till rätta. Ägnar god tid åt att läsa huvuddelens flesta nyheter. Idag har jag ingen press eller tid att passa, det enda som stör mig lite är att kaffet kallnar i koppen. Noterar att det ägnas mycket tid åt att skriva Gordon Browns dödsruna, Littorin (DN:s Londonkorre) pratar som vanligt med en "folklig" representant (säkert hans granne, som han brukar). Väl över till ekonomidelen där de ägnar ungefär hela delen åt att diskutera krisen som igår förbyttes till ett enormt glädjeskutt. Orkar inte med alla finanstermer och således struntar i den delen. Sporten är lite intressant, långt reportage om bröderna Jönssons morsa (rätt bra) och en sida om svensk handbolls bekymmer och de fördelar att alla bra svenska spelare drar till proffsligor på kontinenten. Kulturen är i vanlig ordning en fest för bokmalar, vilket inte innefattar mig själv. Läser om biografin som behandlar Ulrike Meinhof, blir lite sugen på att läsa, kommer inte göra det men ändå. DN Motor har aldrig intresserat mig så den blir det pappersinsamlingen på. Dricker upp den sista av morgonens tre kaffekoppar och åker ner för en cigarett. Ger mig ut på byn för lite ärenden. Skrapans ettårsjubileum verkar dra tills ig folk, har aldrig skådat så mycket folk i gallerian som idag. Småspringer ut ur byggnaden, plöjer genom trängseln på Götgatan, kryssar mellan barnvagnar och pensionärer. Ett snabbt stopp på Sleven för mera cigg och vidare ner till bolaget. Viktigt att gå på bolaget innan halv två, då är det överfullt med folk därinne, nu var det inte speciellt många. Sen tillbaka hem och fundera vidare över dagens sysslor.

Ikväll står det hipsterfest på schemat. Komma in kan bli knivigt så någon reservplan kanske bör utarbetas. Jaja. Det löser sig alltid. Återkommer senare med mer analys av samtiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0