Höstens trend är vampyrer















Höstluften var lite extra kylig idag på morgonen. Men det bekom mig inte det minsta. Skönt att det är höst igen Inte för attt modet blir bättre (hade stått ut med billabongshorts om det varit varmt), inte heller för att jag vill hoppa i lövhögar eller dricka te (jag dricker inte te). Nej, den största behållningen är att folk äntligen har börjat arbeta igen. Mest tacksam är jag att Usa:s samlade manusförfattare slutat strejka och insett att i finanskristider så  gäller det att jobba på utav bara helvete.

Det betyder att tv-hösten nu har kommit igång på allvar. Gav mig an första avsnittet av True Blood, för att äntligen göra upp med mitt onda fantasyförflutna. HBO-stämpeln ger också en trygghet i att det inte bara kommer vara ren skit, eftersom inget annat som kommit från det där gudabenådade företaget inte heller varit det.
True Blood utspelar sig i en liten håla någonstans bland de bredaste dialekternas sydstater. Och jädrar i min lilla låda var bra det var! Det var inte Buffy- the Vampire Slayer direkt. Mer likt Blade, fast uan actionscenerna och mer åt hillbilly-romantik.

Första intrycket av True Blood var att det är väldigt svårt att inte se vampyrernas jämförelse med homosexuella i det homogena Usa. Redan i seriens intro skymtas väldigt snabbt en skylt med texten "God hates fanges." Utanförskap i en liten amerikansk skithåla verkar vara den rena vinkeln. Visst, det är spetsiga tänder, blod och en tjej som kan läsa tankar. Men för mig som inte ens klarar av att se Heroes så är det här ett stort steg för mig att acceptera det övernaturliga.
True Blood, tillsammans med nya svenska filmer som Vampyrer och Låt Den Rätte Komma In ger alla en hint om höstens trend. Det är vampyrer som är det nya modet. Och modet blir alltid bättre framåt hösten.

/Simon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0