Fel tonläge

För en journaliststudent är musikalitet en viktig egenskap. Även om journalister inte sjunger eller spelar instrument så är det livsviktigt att inte hamna i fel tonläge. Men hur professionell man är så blir det otakt ibland. En av Sveriges största intervjuare, Carin Hjulström, sjunger som en strupen katt i det här filmklippet.


Jonas Hassen Khemiri och Jan Eliasson diskuterar språk på Carin 21:30

Ok, det här var ett intressant klipp.och det tar återigen upp diskussionen om vilka ord som är ok och inte. Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Folk som är med i facebookgruppen "bevara negerbollen" är seriöst dumma i huvudet.

Även om Carin Hjulström själv inte tycker att man kan kalla saker för vad som helst, så intar hon en onödigt vinkel som intervjuare. Ho tar sida för att provocera fram svar från Khemiri. Ett anklagande. Som tur är sitter diplomaten emellan.
Jobbigast stämning blir det när Carin säger följande:
- Då kanske det är du som ska hitta på ett nytt ord till negerboll.
Hennes skratt visar att hon inte alls tar diskussionen på allvar. Hon hamnar i fel tonläge. Både Eliasson och Khemiri inser att det här är en seriös fråga, att ord har en mycket större kraft än att förklara saker. Eller snarare: att ord förklarar saker ger dem kraft.
Den trevliga, men ointressanta avrundningen när Khemiri ska välja tre favoritord blir konstig. Takhöjden förändras för snabbt.

Vi hade för några veckor sedan skräckexemplet på intervju när Nyhetsmorgon intervjuade Nordpolen. I Svt blir det också väldigt jobbigt och felet begås helt och hållet av journalisten. Och inte kommer något vettigt svar fram, bara en obehaglig känsla av fel ordval. När intervjun kunde bli mycket mer intressant. Så onödigt.

/Simon

Kommentarer
Postat av: Dennis

Jag håller med fullständigt! "Bevara negerbollen" va fan är det? Otroligt besvärande är vad det är. Genant är det också när man finner "vänner" på facebook som är med i gruppen, jag vill klandra dem för rasister nästa gång jag stöter på dem. Göra dem försvarslösa!



Carin Hjulström agerar fantastiskt oprofessionellt.

2009-02-22 @ 21:14:37
Postat av: Dennis

Gruppen "Det heter negerboll" finns också på Facebook. Där finns det 41279 stycken stolta medlemmar, med andra ord, 41279 stycken dumma jävlar.

2009-02-22 @ 21:37:49
Postat av: Simon

Bra Dennis!



Har också råkat ut för att hittat vänner som är med i båda grupperna. Hade jag haft mage så hade jag tagit bort dem från vänner-listan, jag menar. Det är ju pinsamt om någon skulle vilka vänner man hade.

2009-02-22 @ 21:58:35
URL: http://svartepetter.blogg.se/
Postat av: tona the doctor wolfgang von bushwicken the barbarian motherfunky stay high dollar billster

Får man inte säga negerboll får man inte säga vitpeppar heller!

2009-02-23 @ 00:50:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0