Älskade Johan



Idag var det ett väldigt bra nummer av DN Kultur. Strage skriver bra om både Thomas Quick och håller i en lång intervju med Olle Ljungström. Men allra bäst var Johan Cronemans tv-krönika. Jag har mer och mer börjat älska den här äldre herren som varje fredag kommer med långa, genomarbetade och framför allt, roliga krönikor. Ämnerna handlar inte alls så ofta om helgens tv-program utan om samhällsfrågor, nobelmiddagar, munkar i TIbet, och alltid med en koppling till något teve- eller youtubeklipp.
I dag tipsar Johan det här klippet som ett av de roligaste just nu. Cronemans krönika avslutas med en analys utav presskonferensen, att det var stelt och läst innan till, fram tills slutet av klippet.
"En enda sak berörde mig under hela den här dagen. Det var när Victoria sade: Jag vill tacka pappa och mamma. En enda gång fördes hela denna pseudohändelse ner till något enda litet begripligt: Mamma, pappa. En ganska liten tjej också.
Det rörde nästan till något, djupt där inne i mitt elaka, stålhårda republikanska hjärta."


Jag önskar att det var jag som hade skrivit det.

/Simon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0