Konstfucked

Gud vad dreven går nuförtiden. Först har vi avverkat den svenska poliskåren och nu kommer den ädla skolan Konstfack att få utstå mycket kritik. De senaste veckorna har väl mer eller mindre varenda kvinna och man med åsikter tyckt till om Anna Odells "konstverk" där hon blev omhändertagen av polis och inlagd på psykvård när hon försökte hoppa från en bro i Stockholm. I helgen uppdagades nästa Konstfacksskandal då en annan elev i sitt examensarbete vandaliserade en tunnelbanevagn och station på film framför folk mitt på ljusa dan. Vad säger man? Konstfack verkar vara en mycket isolerad och lite vrickad skola. Om någon fick för sig att skjuta heroin på film och visa upp hur man mår som examensarbete hade säkert skolans rektorer glatt skänkt pengar till både heroin och film, för det är väl nyskapande och konstnärligt att tänja på gränserna? Det måste vara så de tänker där borta, att det är konstnärligt, hur gör man annars för att försvara sina handlingar? Eller lever alla i Konstfack så isolerat att de står över lagen? Ja, så är det nog, konsten försvarar mot alla brott. Enligt rykten kommer en elev spränga en värdetransport i luften och sen säga att "det är konst! det är mitt examensarbete ju!", samt få medhåll av sina rektorer på alla debattsidor som Sverige har.

Ett annat faktum är dessutom att den där tunnelbaneskadegörelsen inte var speciellt nyskapande. Filmer på ungdomar som klottrar och slår sönder tunnelbanevagnar har ju funnits sen 90-talet, så jag tänkte väl mest "hallå eller?!".

Kommentarer
Postat av: Billy

Jösses alltså. Inte undra på att jag känner obehag varje gång jag åker förbi Telefonplan.

2009-02-16 @ 10:15:22
URL: http://stasiarkiven.blogspot.com
Postat av: Tona

Jag gillar det.

Men jag gillar ju graffiti också, och klotter i största allmänhet.

Framförallt gillar jag den råa energin, spontaniteten i verket och den primitiva kopplingen till titeln Territorial Pissing.

Men mest av allt gillar jag det faktum att alla vill ha en åsikt men ingen har sett filmen, alla har läst aftonbladet,men om man inte var på vårutställningen förra året eller på Market så har man inte sett filmen.



Det är klart, det är ju olagligt, och det kostar ju pengar. Det ska ju inte konst göra, konst ska ju vara fint och hänga på museum.



Nu låter det kanske som om jag tycker att konstvärlden inte är full av pretetiösa brillsnokar, det är den. Men det är helt åt andra hållet, kreativ och destruktiv ligger inte så långt ifrån varandra. Inte i min värld iaf.

2009-02-16 @ 12:13:19
Postat av: Simon

"Graffiti är till naturen illegalt"

- Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.



Skam på torra land att ha en kulturminister som inte kan skilja på uttrycksform och på tillvägagångssätt.

Graffiti är jvligt ballt tycker jag också. Och Konstfack ska gott kunna betygsätta elevens verk precis som alla andra examinationer. Vid sidan av detta får SL komma in och säga om skadegörelsen.

Att SL ska ha ersättning för skadegörelsen är också helt självklart. Det finns inget som säger att lag och konst ska gå varandra hand i hand, vilket jag inte heller hoppas.



I grund och botten handlar det så klart bara om smak. Och det är den punkten Konstfack ska ta hand om.

Den lagliga biten är det eleven som får ta konsekvenserna av. Och ta sitt ansvar, ta upp plånboken och betala SL.



2009-02-16 @ 15:18:13
URL: http://svartepetter.blogg.se/
Postat av: Tona

Haha, ja jävlar, Lena Adelsohn..



Jag tror inte eleven kommer stå för kostnaderna, att bevisa att det är konstnären som utför skadegörelsen blir svårt.

Däremot tycker jag att konstfack som godkänt arbetet ska hosta upp pengarna, och det lär dom väl göra. När en ide som den här kommer upp får dom göra en bedömning om det är värt att uppmuntra den eller inte.



Bra inlägg om ämnet:

http://www.weirdscience.se/?author=16

2009-02-16 @ 17:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0