Ett Alla Hjärtans Dag kort till Sune & Olivia



I förrgår firade min bäste vän Sune och min favorit kompis-flickvän Olivia 1,5 år som ett par. Den här helgen är hon uppe i Stockholm för att fira alla hjärtans dag.
Det är dags för ett bokslut för de här 1,5 året de varit tillsammans. Och vem är bäst lämpad att berätta historien? Jo, den som alltid stått i bakgrunden och betraktat allt.
Själva skulle de vara för jäviga och inte se nyktert på situationen. Därför får jag rycka in som en oberoende källa.
Man kan lite skämtsamt likna deras förhållande vid en trike-motorcykel. Ett vanligt parförhållande har som bekant två hjul. Triken däremot, den har tre och det tredje hjulet det är jag.

Första gången jag hörde talas om Olivia var så tidigt som för 2,5 år sedan. Det var under Emmabodafestivalen 2006 som de först träffades- och tydligen var det ett rätt fint möte. Jag var själv med under festivalen men fick inte själv inte chansen att träffa Olivia. Det fick inte Mattias heller efter festivalen.
Sen gick det ett år. Jag och Sune kollade igenom Idas bilddagbok här om dagen från det året. Under vardagarna fanns vi inte med på så många bilder men så fort det blev helg smög upprepande Harrysbesök fram. Annars hände inte så mycket däremellan. Jag kom själv ut ur ett förhållande och vi var båda singlar och hade dayjobs i småstaden.

Sommaren 2007. Återigen Emmabodafestival. Bilen från Värnamo gick ned de där tio-femton milen till Emmaboda. Den här gången träffades Mattias och Olivia igen under en Spiritualizedkonsert.
Själv var jag inte med då jag jobbade på Jotex godsmottagning i stället. Min tanke var att åka men min gode vän Dennis som också jobbade på godsmottagningen tog ledigt i smyg. Vips! så kunde inte fler ta ledigt.

Någon vecka efter Emmabodafestivalen beslöt sig Mattias att bege sig iväg för bortamatch hemma hos Olivia i Göteborg. Det var efter det här besöket som jag fick träffa Olivia för första gången. Hon följde med Sune tillbaka till Småland. Mitt i natten plockade jag upp paret vid tågstationen. Ett kort handslag och vi presenterades för varandra. Sune och jag beslöt oss för att visa upp vår stad Värnamo. Det blev ett så kallad VPS, Varv-På-Stan. Vi åkte till vår gamla gymnasieskola och visade upp ett nedhugget träd. Terroristgruppen Chopparligan låg bakom dådet. Ledaren för den ligan var en av både min och Mattias bästa vänner. Innan preskribtionstiden går ut kan jag inte avslöja vem. Hans namn rimmar på en sport som Björn Hellberg älskar.
VPS:et avslutades utanför Sunes lägenhet där jag lämnade av paret. På vägen hem till min lya kände jag att jag var glad för min kompis skull att han hade träffat någon.

Sensommaren tog slut och vi flyttade upp till Stockholm. Jag bodde i vampyrförorten Blackeberg och Sune på Söder. Det är nu som jag började komma in i min roll som det tredje hjulet. Under den här tiden kände jag bara par. Själv hade ett kärleksliv liknade Gobiöknen. Visst var det något hångel på BabaSonic eller Ace. Men för det mesta umgicks jag med min parvänner.
Sune och Olivia var nu officiellt ett par. När hon var på besök i Stockholm bjöd de in mig till sin lägenhet på Söder innan vi begav oss ut till olika klubbar. När Sune var i Göteborg satt jag i Blackeberg, tittade på tv-serier eller gick på bio ensam.
Hösten 2007 firade vi Olivias 18-årsdag på Ace. Vi dansade tillsammans och jag försökte hålla mig undan för att inte klänga för mycket. Men det var aldrig ett problem. Oftast togs jag emot som en son i treenigheten.

Våren 08 var ungefär likadan. Jag började läsa journalistik och fick nya vänner att umgås med när Sune var i Göteborg. Jag räknar ännu dessa vänner bland mina bästa vänner. Jag var inte lika beroende av Sune och Olivia.
Under sommaren träffades jag och Olivia för första gången utan Mattias. Det var Wayoutwest, en bra kväll på backstage-området. Vi drack vin, åt pommes och såg Ebbot. Det var ett stort genombrott i vår relation. Inte Ebbot alltså, men att vi umgicks utan Mattias. Inte bara som kompisens flickvän eller pojkvännens kompis. Jag kom med på bild på hennes mäktiga blogg. Hoppas att det har gjort mig populärare bland Sveriges poptjejer.

Den här hösten har jag inte umgåtts lika mycket med paret. Det beror på att jag själv har skaffat ett relation. Jag gifte mig med ett vitvarulager. Mattias gjorde detsamma under hösten och vi spenderade mer och mer tid på golvet än på klubbar. Stureplan byttes ut mot Jordbro. Men visst har det varit helger där vi umgåtts alla tre. Vi har druckit öl och skrattat tillsammans.

Nu har det gått 1,5 år och det är det Alla hjärtans dag. Olivia är på besök i Stockholm, och jag ska ta ett steg bakåt och låta dem få helgen tillsammans. Inte för att jag tvekar att jag inte är välkommen. Men för att vi snart kommer få en massa tid tillsammans ändå. Om några veckor blir de sambos och treenigheten blir fulländad. Det ska bli en spännande tid.

/Ett alla hjärtans dag-vykort från Simon. Det tredje hjulet.

Kommentarer
Postat av: Dennis

Vackert! Och det är fint att gå på bio själv, det gör jag också.

2009-02-15 @ 14:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0