Att dö hjältedöden

Grabbkväll. Sune är på besök och lånar mitt Xbox. Just nu lirar han GTA IV och ställer en av livets stora frågor:
– Varför är det så kul att skjuta snuten?
Samtidigt fyrade han av ett skott med hagelbrakaren i huvudet på Liberty City's finest. På 3 meters avstånd.

För att förstå svaret på den frågan måste man veta att det handlar det bara om om en sak. Skiter-i-Livet. När man ger upp allt hopp och bara skiter i livet. Inget ansvar, inga räkningar, skola, indolent familj som väntar på en i slutet av helgen när man ska se Let's Dance tillsammans. Nej. I stället är GTA verklighetsflykt. Bara leva för sekunden med en Ak-47:a i handen. Bom, bom! Nästa ögonblick är man död. Helst av allt ska man dö hjältedöden.

Att dö hjältedöden är avslutet på en urban sport som borde kommit med i Ballar av Stål. Det är en sport som varit med i alla GTA-spel som någonsin givits ut. För enkelhetens skull kallar vi den "Scarface".
Den går ut på att ha sönder så mycket som möjligt, köra över så många som möjligt- helst poliser- innan du dör. Hjältedöden kommer i slutet när du står längs med väggen. En sceniskt komponerad strålkastare från polishelikoptern på dig, och ett hav av blåljus och SWAT-trupper runt omkring.
Då ska man som i Scarface's slutscen ta med dig så många i fallet som möjligt. Helst slänga ut granater och blåsa iväg både dig och halva poliskåren till månen.
Det är vad GTA i grund och botten handlar om.

Nu handlar inte alla mina tv-spel om att skjuta poliser. Jag har också ett där man själv är polis och ska skjuta latinamerikanska terrorister. Ett annat där man ska skjuta araber och ryska terrorister. Okej, jag insåg det samtidigt som jag skrev ned det. Min spelsamling är ett rop på hjälp.

/Simon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0