Om jag skulle bli jurist

Nu har jag två år kvar av min utbildning. Dags att planera vad som händer därefter. På tidningen Journalistens hemsida läste jag lite statistik från ansökningarna till mediernas alla sommarvikariejobb. 18 000 ansökningar till 950 lediga journalistjobb. Snudd på 20 ansökningar till varje plats.

Det är sånt som får mig att anmäla mig till vårens högskoleprov. Vilket jag också har gjort. En dröm, fix idé, idioti, smart drag eller vad vi nu vill kalla det, som jag har är att söka till Stockholms Universitets juristprogram. Som det ser ut på vårens ansökningar skulle jag nog komma in om jag höjer mig lika mycket på nästa högskoleprov som jag gjorde på mitt förra. Men det är klart. Min idé om vad en jurist är, är nog en annan från verkligheten.
Mina juristdrömmar har två alternativ:

John Cage i Ally McBeal

John Cage

I Ally McBeal är arbetsplatsen en kreativ lekstuga. Chefen är en sexgalning, John (jag alltså) har ett hemligt kontor bakom väggen på den nyinredda unisex-toan, har en groda som husdjur, den smalaste advokaten på byrån har Jon Bon Jovi som rörmokare och så bor vi alla på Manhattan, hänger på jazzlounger och njuter av att vara på näringskjedjans topp.

Alternativ 2.
 
Maurice Levy, knarkligornas advokat i the Wire


Den här killen är Djävulens advokat. Han bryr sig bara om en sak: pengar. Han tjänar också den stora kovan. Blir jag Maury ska jag ha en byrå som heter "Buffel & Båg" och företräda maffian och mc-gäng.
- Jo, men jag körde för snabbt.
- Säg inte ett ord till någon.
- Ja, och så var bilen snodd.
- Fortfarande inte ett ord om detta till någon annan förutom mig.
- Och så hade jag tre styckmördade prostituerade i bagaget.
- Har jag nämnt vad mitt arvode är?
 
Verkligheten är nog så här: Trava iväg genom snöslasket till Södertörns tingsrätt och sitta av några tusen timmar på rättegångar mot Maja som shopliftat smink, geezers i skinnjacka som sålt nikotintuggummi till barn och någon kontraktstvist. Efter bra många timmar tråkiga kommunalhandlingar, övertid, utnyttjande arbetsgivare och underbetald lön får man en anständigt jobb. Inte helt olikt journalistiken då.

/Simon

Kommentarer
Postat av: Ida

jag funderar också på att bli jurist men jag är högst tveksam så kan inte du ta och bestämma för oss båda? om du blir det blir jag det också?! så kan vi bilda vår egna byrå sen om några år, du, jag karin och jossan?

2009-02-10 @ 23:07:14
Postat av: Disco

Passa dig for det har med forvaltarskap bara! Kan ju inte sluta som nan fucking javla nils bjurman snubbe med maktbegar och sa smaningom eventuella kroppsinristningsproblem!



Ha de gott :)

2009-02-11 @ 00:39:59
Postat av: Simon

Hahaha!



"Mitt namn är Nils Bjyyyyrmann."



Ida: Vår byrå ska bli som Ally McBeal isåfall. Jag bestämmer åt oss om två år, går det bra?

2009-02-11 @ 06:39:10
URL: http://svartepetter.blogg.se/
Postat av: Mark

Sedan du berättade att man (bara) behöver 1,6 på högskoleprovet för att komma in på SU har jag verkligen funderat över en eventuell karriär som jurist. Men jag är lite inne på ditt spår där och undrar: vilken sorts jurist skulle jag bli?

Det dåliga sortens, givetvis. Om jag hade kunnat hade jag blivit Sveriges i särklass sämsta jurist genom tiderna. En tjock liten korrupt jävel som dänger gamla tanter i bakhuvudet med min lagbok.



Ps. Ally och gänget bor f.ö i Boston. Just tellin'

2009-02-11 @ 06:43:15
URL: http://markmalmstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0