Cirkusen har kommit till stan

Slappnade av och såg Popcirkus på tvåan. Det är kul att Svt satsar på ett renodlat musikprogram igen. Fast jag vet att Per Sinding-Larsen och Kristian Luuk kan bättre än så här. Den ene låg bakom ett av svensk tv-historias bästa program och den andre har en väldigt bra, kul blogg om musik. Jag trodde att det skulle bli helt genialiskt när båda dessa herrar slog sina kloka skallar tillsammans.

Frågesportgrejen funkar bra på PSL. Tyvärr inte lika bra i TV. Det känns mest flamsigt och att krysset slösar viktig tid från livespelningarna. Artistbokningen skulle behöva sig en skjuts också. I kvällens avsnitt spelade Sebastian Telliér en knippe låtar från sin skiva. Det var kul, om än inte aktuellt. Men våra inhemska artister sen. Varför handlar den svenska musikscenen fortfarande om killar och tjejer som spelar indiepop? Varför får Markus Krunegård och Mando Diao spela?

Under Sen kväll med Luuk lyckades TV4 få allt från Madonna, Bruce Springsteen till Franz Ferdinand spela. Min finaste minne är när Broder Daniel körde Shoreline. En snäll själ rippade ljudet från den spelningen och under 4 år var den rippen det enda nya Broder Daniel släppte.
Musikscenen ser annorlunda ut nu än vad den gjorde kring millennieskiftet. Världsstjärnor åker inte längre land och rike runt för att få publicitet. Kidsen hittar allt på internet ändå. Därför är det svårare att boka internationella artister som samtidigt är aktuella. Men ny svensk musik som ingen annars har hört borde vara lättare att få tag på. Varken Krunegård eller Mando Diao är särskilt aktuella. Dessutom har alla redan hört dem, och deras halvårsgamla P3-hits.
När kommer Öris & Ågren, Franke? Eller mer dansorienterade John's Candy, Dimitriv Fyodorov och mp3-bloggen Discobelle? Sverige är större än ett raggarland iklätt nudiejeans och fendergitarr.

Roligare och mer aktuella svenska artister tack! Mindre P3-rock från glesbygden och mer dansmusik från förort! Men det är så klart bara min personliga smak som säger det. Därför tycker jag nog att Musikbyrån var bättre. Som gjorde dokumentärer om Grime, sydafrikansk rap eller besökte David Sandström i hans stuga mitt ute i den norrländska skogen.
Svt är nog trötta på Musikbyrån-upplägget och vill testa något nytt. Eller så har de återuppfunnit sig själva. Nedan kommer en intervju med Paul Weller från Måndagsbörsen år 1981.



Luuk och Sinding-Larsen är mycket bättre än så här. Det handlar bara om fingertoppskänsla. Låt oss inte få ett nytt Spinn eller Måndagsbörsen. Behandla oss som vuxna människor och sluta med tittartävlingar eller låtar man redan hört. Det klarar TV4 av själva. Pop handlar inte om att slå sig till ro och se i bakspegeln. Jag vill se Popcirkus och höra en låt för första gången.

/Simon

Kommentarer
Postat av: Ola

Jag håller med dig Simon. Inget ont om

PSL och Luuk men de känns som ganska strikta rock & pop killar. Jag undrar hur pass duktiga de skulle vara på att presentera, för dem, skumma

musikhybrider och dess artister. Känns som att de varken kan eller vill förstå nån annan musik än vad som erbjuds de gånger jag flippat förbi programmet. Men jag kanske underskattar dem.

För övrigt var Luuks bästa bidrag till tv-historien programmet Knesset på ZTV.

Det kanske var före din tid, men jag börjar bli sjukt gammal. Håll uppe det goda arbetet.

2009-02-04 @ 23:47:46
Postat av: Simon

Knesset hade jag glömt bort. Såg tyvärr inte så mycket av det där runt -95 då jag var 8 år gammal och åt snor i stället för att se på andra kanaler än 1,2 och 4:an.



2009-02-05 @ 09:19:53
URL: http://svartepetter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0