Arken

Jag vill slå ett slag för en av Smålands största författare. Peter Nilsson. Morfar var barndomskompis med killen, båda växte upp i den lilla byn Möcklehult utanför Lammhult. Läser just nu Peter Nilssons episka bok Arken. Jag har mina misstankar om att The Ark hämtat sitt bandnamn från den boken, men så länge källorna inte är bekräftade låter jag idéen vara ren spekulation.
Arken i alla fall. Arken handlar om kopparhandlaren Benjamin. Hans skägg räcker ned till midjan, håret ned till rumpan och decimeterlånga naglar som hans tio slav-älskarinnor slipar till sylvassa klor. Han var en framgångsrik handelsman under tiden när Noa byggde en ark (För bibelintresserade, runt Första Moseboken).

Benjamin blev huvudleverantör av virke till Noa när Noa byggde Arken. På något vänster lyckas han hitchhika ombord på Arken när syndafloden kom och Gud dödade nästan allt levande på jorden.
När vattnet väl rinner undan kliver Benjamin av arken. Alla hans älskarinnor, slavar, kameler och fastigheter är bortspolade. Med ingenting kvar av sitt handelsimperium börjar Benjamin vandra jorden. Med en insikt. Det är inte någon syndaflod som dödar människan. Det är en annan våg. TIdens våg. Benjamin är jätterädd för att dö, men det verkar vara just det han inte gör. Han vandrar omkring på jorden i tiotusentals år, fram till vår tid. Hela tiden med beslutet att bygga en ark som ska rädda honom undan tiden och döden. Ett rymdskepp med hyperrymdsmotor ska senare hjälpa honom göra det. Han kliver på rymdskeppet och flyger i väg till Unversums gränser. Till vakuum där tid inte finns.

Det är Peter Nilssons signum. Han skriver berättelser som blandar filosofi och religion med science-fiction. Om jag får säga det själv väldigt episka, konstiga historier. Men vikten av lokalpatriotism har blivit viktigare nu. Sen mina föräldrar flyttade från Jönköping till Zimbabwe, till Alvesta, till Skaftarp så har Möcklehult blivit det som närmast kan likna rötter för min del.

Därför är mitt stora projekt i sommar att studera Möcklehults litteraturkanon.
Ja, förutom det andra projeketet då: Skaffa mustasch.



/Simon

Kommentarer
Postat av: nedda (den enda som kommenterar)

nu ser du ut som Christian från fibes oh fibes.

2009-07-16 @ 20:26:31
Postat av: Simon

Vem såg jag ut som innan då?



Bra att någon kommenterar här, trots sommarupplägget med färre och större inlägg.

2009-07-16 @ 21:24:33
URL: http://svartepetter.blogg.se/
Postat av: Disco

Fan va stilig du e simon! :)

2009-07-17 @ 00:47:04
Postat av: Millprill

Håller med föregående talare.

Hett!

2009-07-17 @ 12:34:59
Postat av: nedda

åh va du ska märka ord, simon. då såg du ut som dig själv. nu är du någon annan!

2009-07-17 @ 14:44:41
Postat av: Simon

Popquiz i kommentarsflödet:



"I'm not myself, I'm someone else"



Svar på artist premieras!



Ledtråd: Norrland.

Belöning: Privata bilder på mig och min mustasch alternativt 20 spänn rätt in i kontot.

2009-07-17 @ 15:46:29
URL: http://svartepetter.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag kan säga såhär, jag vet inte vad låten heter, men jag tror att Elliot Smith sjunger en låt med denna textrad. Då som sångare i Heatmiser.

2009-07-17 @ 18:35:43
Postat av: Sara

Fast var kommer Norrland in? Äh, jag har nog fel.

2009-07-17 @ 18:36:44
Postat av: Simon

Isolation Years- I'm not my self.

http://open.spotify.com/track/0kOundBHNNm8GTW33z0pyd

2009-07-18 @ 13:57:46
URL: http://svartepetter.blogg.se/
Postat av: Mark

Shit, kan man reinkarneras när man fortfarande lever? Isåfall tror jag att du eventuellt är en reinkarnation av Per Hagman. Huruvida det är bra eller dåligt låter jag förbli osagt. Ps. Du borde börja jobba på restaurang.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Hagman

2009-07-20 @ 18:46:30
URL: http://markmalmstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0