Det som inte dödar, det härdar

Sovmorgon är kung pung! Har stigit upp klockan 05:20 två dagar i rad, vilket inte har varit det roligaste jag har gjort i mitt liv. Men nu kliver jag på kvällspasset i två dagar. Lyckas på något sätt alltid undvika 9-17 jobben. Kanske för att Dolly Parton är kommunist som klagar över att hon bara jobbar åtta timmar om dan. Ja, menar. Vi andra får inte betalt för lunchen.
Den som inte arbetar skola ej heller äta.

Kan passa på att berätta om min värsta sommarjobb. Maskinoperatör på Horda gummi 2006. Körde moped sju kilometer varje morgon. Stämplade in klockan 06.03, tre minuter för sent. Stod vid en stor gummipress och gjöt ihop delar av lastbilsmotorer. Det såg lite ut som när man bakar bullar. In med en gjutjärnsform i pressen. Vrida om reglagen så maskinen stängde sig. Sen pressades rågummit in och smältes in i formarna. Öppna maskin. Ta skyddshandskar, bära ut 10 kilosplåten (som vid det här laget var skållhett). Lägga de färdiga bitarna i en låda. In med plåten igen. Proceduren upprepas.

Kaffe fick man ta två gånger om dagen, vid en fem minuters rast. Det kostade en spänn som man stoppade in i Selectamaskinen. Röra om i kaffet med bläckpennan. Dricka upp rävpisset. Under sommaren insåg jag att tjänstemännens kaffemaskin på kontoret gjorde bättre kaffe. Slutade besöka de kollektivanställdas kaffemaskin, och hängde på kontoret på rasterna.
Kom hem hålögd med brännsår på armarna från den varma plåten. Men, som vi alla vet: Det som inte dödar, det härdar.

Nu saknar jag ett inlägg av Sune här. Gör inte ni det? En recension av Morrissey enligt Svennis-skalan vore på sin plats. Alternativt något om hur mycket roligare U21 är än seniorlaget.

Eder
Simon Hjälmefjord

Kommentarer
Postat av: nedda

jag tjatade på honom senast igår, ska du veta!

2009-06-26 @ 10:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0