Ensamseglaren


Mike Tyson- en förebild

Boxning! Jag har äntligen kommit på vilken sport jag vill utöva. Tänk efter själva, man lär sig slåss, blir biffig, och slipper töntstämpeln som många andra individuella sporter har. Jag är skitdålig på sporter jag önskar att jag var bra på (läs: lagsport). Har under åren försökt mig på soloutflykter som:

Segling:
Tiill en början hade jag en väldigt romantiskt syn om vad segling handlade om. Jag gick på seglarskola under en resa i Barbados, med drömmen om blicken mot horisonten, Fleetwood Mac i lurarna och polo-pikén på. Drömmen krasades rätt fort.
Man får ont i händerna av alla rep. Kallsupar. Stor investeringskostnad, och lite för blå politisk stämpel för att jag ska trivas. Min skuta den gick, men blev omblåst av alla ölkillar i motorbåtar som pekade och skrattade åt mig. Veckan efter min seglarskola slutade jag lyssna på Fleetwood Mac och satte på Beach Boys i stället.

Surfning: Mycket jobbigare och roligare än segling. Tyvärr bor vi i Sverige där det inte går att vistas i vatten utomhus en enda dag på året.

Simning: Rätt ok sport. Huden blir lite torr, och klorsmaken längst bak i tungan sitter i resten av dagen. Tråkigt om man är ensam, ett par längder i total tystnad går an. Sen blir det för tråkigt och man drar hem 800 meter senare och 60 kronor fattigare.

Jogging:
Bara för musiken. Nu har mecenat ett erbjudande där man får en massa häftiga, digitala iPod-grejer som man kopplar ihop med ett par Nikelöparskor. Man vill springa med stil, inte i fuktiga mjukisbyxor. Om häftiga prylar är den stora fördelen med jogging är de nödvändiga prylarna den jobbiga nackdelen. Jogging är för omständigt för sitt eget bästa. Det kräver så mycket självdisciplin så att det gör ont när man ska ta beslutet att ge sig ut. Reflexväst, långkalsonger, jacka, tröja, ollonmössa, nycklar, sladdar och så vidare.

Boxning däremot. Inte bara har en massa hjältar utövat sporten (Hemmingway, Ingo, Muhammed Ali) men det är billigt också. I alla fall för ett grön-vitt hjärta. Hammarby boxning har inte bara en dålig hemsida. Mån, ons och fredagar har de newbies-night i en liten källare i söder. Medlemsavgift+terminsavgift= 600 kronor.
Det bästa med boxning är kanske viktklasserna. TIll skillnad från en massa andra sporter blir det mer rättvist när man möter en kille som väger 60 i stället för 86 kilo. Med andra ord nybörjarvänligt.
Alltså? Finns det någon hake? Så länge jag inte varit på boxning vet jag inte om det bara är testosteron och ungtuppar där. Min mer nördiga framhållning kommer bli överkörd snabbare än knock-out.

Ska snart börja på en kvällskurs i programmering och webbpublicering, samma kvällar som nybörjarkvällarna på Hammarby boxning. Om jag inte övertygade er om att jag var nörd innan så vet ni det nu. Antagligen blir det reflexväst och löparskor ett tag till. Men jag kan i alla fall göra en snygg hemsida. Förslagsvis Hammarby boxnings.

/Simon

Kommentarer
Postat av: Tony Tuna

En tjock 10åring väger också 75pannor och lär väl tyvärr slå hårdare än en själv. Att få stryk i sparringen av en McD-fet brillsnok från Tumba känns inte så lockande. Pingis, där har du hypen du har väntat på!

2009-03-18 @ 23:25:36
URL: http://citytoohot.blogspot.com
Postat av: Malcom Baggmaz

Tennis. Det hade jag velat börja spela, tennis är rätt jämlikt vikt och längdmässigt - En stor nackdel är ju dock att det tar långtid att ens lära sig att serva. Men man kan trona på fornstora dagar från 80-talet och ett plus är att man kan plugga in Tennisstatistik och bli lite men Hellbergsk.

2009-03-19 @ 09:19:49
Postat av: anonym

Jag tänkte föreslå Badminton. Lyfte upp datorn - tappade den - och ångrade mig direkt.

2009-03-19 @ 20:55:42
Postat av: Simon

Tony: Fast viktklasser gör att man slipper de feta barnen. Om inte annat så får man finta tills grisungen är uttröttad. Då drar man i knytnäven i tjurnacken på dem.

Pingis däremot! Pingis är världens bästa sport alla kategorier.



Baggström: Är inte tennis hemskt dyrt?



Mark: Spela pingis istället?

2009-03-19 @ 21:41:29
URL: http://svartepetter.blogg.se/
Postat av: Dennis

Jag kom ihåg när jag fick med dig till näsudden och det var svinkallt i vattnet. Den minen du hade när du hoppade i, den glömmer jag aldrig.

2009-03-19 @ 22:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0