Skutor och kungar ute på djupt vatten

För min del har onsdagen varit en mellandag. Har försökt sova ut så länge jag kunde, nu när jag till råga på allt blivit förkyld. Drog i mig en ipren och besökte Vasamuseet med Baggen. Folk var bra dumma förr i tiden. Man vet hur segelbåtar ser ut och man ser hur djupt vattenlinjen måste gå för att inte båten ska tippa. Vasaskeppet hade 4,8 meters vattendjup men resten av skrovet sträckte sig mer än 20 meter upp. Hela skeppet var belamrat med statyer, målningar och utsmyckningar som upphöjde romerska gudar, Vasa-ätten och sist men inte minst, kung Gustaf II Adolf.

Utsmyckningarna såg ut som om de hade tagit både tid och pengar att göra. Vasamuseet visade rekonstruktioner på hur skeppet såg ut vid jungfrufärden. Hela skutan med utsmyckningar var färglagt i grälla pastellfärger. Det såg ut som något ur en godisbutik. Vad jag och Baggen också fick reda på var att kungen gick in och avbröt skeppsbygget för att lägga till ändringar och ville få konstruktionen färdig så fort som möjligt. Resultatet blev ett grällt skrytbygge för att förhöja kungen och vissa Sverige på stora täppan inför andra nationer. Speciellt då Vasaskeppet vid den tiden var det största fartyget Sverige hade byggt. En oerfaren båtbyggarnation med en kung med storhetsvansinne fick historien att sluta på ett sätt. Skeppet seglade genom innerstaden och sjönk 4 kilometer från starten. Andra länder måste tänkt "jävla bönder" om Sverige då. Och folk frågar mig varför jag är republikan?

/Simon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0